Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lidská paměť a neb Co si hned nenapíšu, to nevím

Je to peklo. Zvláště teď na mateřský. Ženská  řeší 8 věcí najednou: Došel jar – musím koupit. Jáně udělat mléko. Přitom odnáším do koše na prádlo špinavé ponožky, které jsem objevila v obýváku na křesle. S Tondou na záchod „A honem, mami!“. Ponožky mimoděk někam odkládám, abych je tam s údivem za pár hodin našla. Jáni nedomíchané mléko odkládám též a běžím s Tondou na WC. Po výkonu a umytí rukou, které plyne k Tondově převléknutí, se marně snažím vzpomenout, co jsem to chtěla udělat. Jáni řev mi napoví, že má hlad a že jsem přece dělala to mléko. Na jar si vzpomenu, až ho budu potřebovat. Nenapsala jsem si ho.

Radana Litošová

No holt se dostal jen do krátkodobé paměti, kde zůstává pouze pár sekund. Nebyl čas ho uložit dál Jak praví encyklopedie „Neschopnost vybavit si určitou informaci je způsobena tím, že nemůže být v paměti nalezena, protože nebyla používána a systematicky zařazena.“ 

Jar je informace, kterou jsem prostě nezařadila, protože můj mozek musel řešit jiná, v tu chvíli důležitější data. Je ale zajímavé jak si každý člověk zapamatuje nebo nepamatuje něco jiného.

Já si třeba nepamatuju lidské tváře. Několikrát se mi stalo, že jsem se k někomu blížila s napřaženou rukou a zvoláním „Ahoj, já jsem Olča!“ a on mi na to suše odpověděl „Já vím. Představovali jsme se v létě!“ Trapné. A ještě trapnější je, když už to tomu člověku udělám poněkolikáté. To už má právo se urazit. A bohužel i to se mi stalo. Naproti tomu „ohromuji“ znalostmi detailů o svých kamarádech jako „Johana má ráda polévky.“ , „Patrik má rád Sandru Bullock!“ nebo „Daniel  nesnáší kmín.“, které jsou pro dotyčného možná milé, ale pro mne úplně nepoužitelné.

Můj známý, učitel dějepisu, má také problém zapamatovat si tváře. Ale on nemá tu odvahu to přiznat, takže doufá, že z rozhovoru pozná, o koho jde. Ne vždy je tato metoda úspěšná. Strávil už pár milých večerů s lidmi, kteří ho znali, ale on je nikoliv a dodnes neví…

Tuhle mi má kamarádka, houslistka, vyprávěla, že ona si nepamatuje některé své nákupy. Nemyslela tím, že doma s hrůzou koukala na novou blůzku a říkala si „Jak jsem si tohle mohla koupit?“  Povedlo se jí koupit si dvoje naprosto totožné plavky. V rozmezí půl roku. Ve stejném obchodě. A mít z obou ohromnou radost. Než teda zjistila, že má dvoje. Nebo své sestře k narozeninám dala 2 roky po sobě stejný Ladův obraz. Bylo jí pak líto, že sestra nemá radost.

Lidská paměť se dělí z několika hledisek – mimo jiné třeba podle charakteru zapamatování informace. Toto rozdělení není zcela striktní, všechny druhy paměti se vzájemně prolínají. A každý jedinec má některou silnější a některou slabší.

Sémantická paměť – fakta, data, encyklopedické znalosti (Tu má pan učitel dějepisu silnou)

Epizodická paměť – vázaná na čas a kontext, informace z vlastní minulosti (To je moje silná stránka, ale slabina kamarádky houslistky)

Implicitní paměť – vrozené a získané postupy – sport, hra na hudební nástroj (V tom je síla mé kamarádky houslistky)

Ikonická paměť – obrazy, tváře (pan učitel a já v tom plavem)

Jak jste na tom vy?

Autor: Olga Starostová | pondělí 4.4.2011 11:03 | karma článku: 0 | přečteno: 41x
  • Další články autora

Olga Starostová

Z bloku do blogu

„Jak píšete?“ ptal se nás náš lektor – mlaďounký spisovatel, scénárista, bloger, učitel a cestovatel René na Velkém kurzu tvůrčího psaní, který jsem absolvovala. Nabízela se odpověď „Skvěle a jsem tu v podstatě omylem.“ :) Ale otázka byla míněna, zda máme vypozorováno, kdy a jak se nám nejlépe píše. V jakou denní nebo naopak noční dobu. V jaké poloze. On to nazýval nějak jako čelový či bradový typ. To znamená, zda se při psaní držíme či opíráme o čelo nebo bradu. A tak podobně....

16.4.2012 v 7:59 | Karma: 8,62 | Přečteno: 505x | Diskuse| Ostatní

Olga Starostová

To je Vaše ostuda

Byla jsem v samoobsluze. Nemusela jsem spěchat. Neměla jsem sebou děti. Výjimečný stav. Nákup v klidu.

3.1.2012 v 14:12 | Karma: 22,65 | Přečteno: 1972x | Diskuse| Ostatní

Olga Starostová

Známý (Nadpis opraven)

Miluji divadlo! Mno, to je možná silné slovo. Mám ráda divadlo. A jsem pravidelnou návštěvnicí. Ano, je to tak. I v tomto pro mne fyzicky i psychicky náročném období – mateřské dovolené - si najdu čas a pravidelně navštěvuji nějaký ten tyjátr. Za poslední 3 roky jsem byla 3x. To znamená, že pravidelně jednou ročně navštěvuji divadlo.

21.11.2011 v 9:50 | Karma: 10,43 | Přečteno: 1039x | Diskuse| Ostatní

Olga Starostová

Zumba-víkend a neb můj výjezd bez dětí a manžela

Už dlouho jsem se chtěla vydat na nějaký víkend se cvičením. A hele „Na Čarodějnice pořádáme náš první Zumba-víkend“ hlásily mé zumba cvičitelky Jana a Kristýna – kouzelnice, které dokázaly nemožné – já jsem si prvně v životě oblíbila sport. Anebo tanec? Prostě ZUMBU.

20.10.2011 v 7:55 | Karma: 14,40 | Přečteno: 1036x | Diskuse| Ostatní

Olga Starostová

S lehkostí šelmy

Tuhle jsem si vzpomněla na historku mé kolegyně, kterou jsem, přiznávám, teprve teď asi po 4 letech pochopila. Cože? Že jsem dost natvrdlá? No je pravda, že v práci jsem měla přezdívku Mimoň, která nevznikla jen tak zbůhdarma. Ale v tomto případě nejde o selhání mých mozkových závitů. Jde o to, že jsem máma a už se na tu situaci dokážu dívat z pohledu mé kolegyně v roli matky. Ačkoliv má kolegyně je pouze o 5 let starší než já, tak naše děti mají od sebe 18 let rozdíl. Zvláštní počty, že? No holt ona začala s mateřstvím brzy a já se s tím dlouho flákala. No takže, když mi vyprávěla tenhle příběh, tak já ještě nebyla ani těhotná a její počínání mi přišlo přehnané a spíše jsem se dokázala vžít do role jejího 17letého syna.

5.9.2011 v 15:25 | Karma: 15,54 | Přečteno: 1267x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Policie zadržela mladíka, který v tachovské škole vyhrožoval nožem

23. dubna 2024  15:03

Policisté zadrželi ve škole v Tachově mladého muže, který nožem vyhrožoval dvěma lidem. Při...

Ředitelem Vojenského zpravodajství by mohl být Bartovský, nahradí Berouna

23. dubna 2024  13:28,  aktualizováno  14:59

Novým ředitelem Vojenského zpravodajství (VZ) by mohl být Petr Bartovský. Kandidáta dnes na...

Nevěřte lžím a pomluvám, obhajuje Babiš neúčast na jednání o důchodech

23. dubna 2024  14:49,  aktualizováno  14:58

Poslanec a šéf ANO Andrej Babiš na svém účtu na sociální síti X zveřejnil video, ve kterém...

Ferimu za mřížemi nebezpečí nehrozí, jako právník bude populární, míní bývalý vězeň

23. dubna 2024  14:58

V pondělí odvolací soud potvrdil tříletý trest pro Dominika Feriho. Exposlance uznal vinným v...

  • Počet článků 21
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2183x
Olga Starostová rozená Chvátalová
* 15.3.1978 Bělehrad
Vystudovala Anglo-Německou obchodní akademii. Po té pracovala 12 let v rodinném podniku.Nyní na mateřské (Toník 3, Jana 21 měsíců).
Mezi záliby patří film,divadlo četba hl.detektivky - obdivovatelka Agathy Christie, pěší turistika, v poslední době zumba.

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky